kobieta w ciazy, sen

Ciąża to czas wielkich zmian, jakie zachodzą nie tylko w psychice kobiety, ale także w jej ciele, która zaczyna się stopniowo zmieniać i przygotowywać do roli matki. To szczególny czas, kiedy kobieta musi zadbać o siebie, o swój komfort, także podczas snu. Sen w ciąży towarzyszy kobietom dużo częściej niż miało to miejsce dotychczas, zwłaszcza na początku ciąży, w pierwszym trymestrze, jak i w tym ostatnim, trzecim. Co zrobić, aby zarówno sobie, jak i dziecku zapewnić komfortowy sen? Jest na to kilka sposobów.

1. Odpowiednia pozycja

To ważna kwestia, ponieważ w ciąży kobieta może odczuwać bóle kręgosłupa oraz inne bóle związane m.in. z krążeniem krwi tp. Przyjęło się, że w czasie ciąży optymalną pozycją jest leżenie na lewym boku. Jest to pozycja bezpieczna zarówno dla matki, jak i dla dziecka. Jeśli chodzi o leżenie na plecach, to w późniejszym etapie ciąży lepiej unikać takiej pozycji, ponieważ w ten sposób może dojść do niedotlenienia dziecka. Macica uciska żyły i w ten sposób blokuje przepływ tlenu do łożyska.

2. Poduszka „rogal”

Leżenie na boku można dodatkowo ulepszyć. W jaki sposób? Wplatając długą poduszkę (tzw. rogala bądź banana) między nogi i pod głowę. To znacznie ułatwi spanie i w dużej mierze zwiększy komfort snu. Tego rodzaju poduszka przyda się później do karmienia dziecka, dlatego warto zainwestować w tego typu „gadżety” ciążowe. Jeśli jednak nasze koszty na to nie pozwalają, można między nogi i pod głowę włożyć zwykłą poduszkę i też będzie dobrze.

3. Właściwa pora jedzenia

Komfortowy sen, zwłaszcza podczas ciąży, zapewni także właściwa pora jedzenia. Jeśli mamy duży apetyt i przed snem najemy się zbyt dużo ciężkostrawnych potraw, może wystąpić problem z zaśnięciem. Odezwą się zaparcia, nieprzyjemne uczucie obciążenia itp. Najlepiej przed spaniem zjeść lekką, a zarazem pożywną kolację, np. w postaci kanapek, jajecznicy czy też płatków z mlekiem. Fast foody lepiej sobie odpuścić. Kolację warto zjeść maksymalnie do godziny 19.

4. Odpowiednia pora na sen

Kobiety w ciąży często skarżą się na bezsenność. Niemniej jednak zawsze warto położyć się spać o odpowiedniej godzinie, najlepiej między 22 a 23. W łóżku można poczytać jeszcze książkę lub obejrzeć jakiś film. W ten sposób mimo wszystko w pewnym momencie poczujemy się znużeni i tym samym szybciej i łatwiej zaśniemy, a rano obudzimy się pełni sił i energii na nowy dzień.

Komentarz

*